Brug din brugerindflydelse

Brugerindflydelse! Min tro på at vi som forbrugere har indflydelse på miljø og dyrevelfærd bliver heldigvis bekræftet endnu en gang, når jeg læser et indlæg af Britta Riis i Jyllands-Posten den 9.8.2016.

Britta Riis skriver, at æg fra burhøns er ved at blive udfaset i de store supermarkedskæder  Aldi, Rema 1000, Coop og Dansk Supermarked.

Det er samtidig uforståeligt, hvordan der er nogen inden for fødevarebranchen, som stadig kan forsvare burhøns, som godt for hønsene, som Britta Riis refererer til i sit læserbrev.

Tænk når du køber

Så min opfordring er at vi som forbrugere tænker os om, når vi køber ind. Det kan godt være at det er en smule dyrere at købe de bæredygtige varer. Men vi kan jo godt sætte mængden af det dyre kød og de dyre æg ned, og så spise mere at det grønne som er knap så dyrt.

I øvrigt mætter kvalitet mere – af den simple grund, at det ikke er pumpet med vand for at veje mere i køledisken.

Hver gang jeg går over til vores nabo i gårdbutikken Paradiset og henter æg fra de ‘glade høns’ som hun kalder dem, bliver jeg også glad. Hønsene er ude hele dagen og har så meget plads, at de ikke altid er til at få øje på under frugttræer og inde i det høje græs.

Gem eller udskriv denne artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: