Superfood – forebygger det sygdomme?

Når jeg læser om Superfood, om det er det fup eller fakta bliver jeg samtidig bekræftet i, at det nok er godt nok at bruge sin sunde fornuft og spise så alsidigt som muligt. Konklusionen på min læsning er kort fortalt:

Der ikke nogen af de nævnte madvarer, som blåbær, chiafrø, quinoa, rødbedejuice og kefir som har en særlig effekt på helbredet end andre madvarer.

Jeg kan ikke sige mig fri for at være blandt dem, der søger og spiser madvarer, som kan fremme helbredet eller sagt på en anden måde forebygge sygdomme.

Jeg kan godt være lidt af en sundhedsfreak, og skal tage mig i det en gang i mellem. Jeg bremser op og reflekterer over mine valg. Jeg er blevet bedre til at bruge min sunde fornuft.

Min egen superfood

Jeg fremstiller selv min. egen “superfood”: Jeg drikker hjemmelavet ingefærshot om morgenen, laver selv min mysli for at være på den sikre side med at få de ‘rigtige’ råvarer.

Superfood? Hmmm...

 

I så fald skal man spise urealistisk store mængder for at få de eftertragtede stoffer. Nogle af indholdstoffferne kan enten ikke nedbrydes i menneskekroppe, eller også er de store mængder skadelige.

Det er faktisk den samme konklusion jeg kom frem til i min artikel om chokolade.

Fordi madvarerne er hypede er nogle af dem også meget dyre, så man unødigt kommer til at øge husholdningsbudgettet.

Det gode råd må altså være at følge de 10 kostråd givet af Sundhedsstyrelsen, hvoraf det først egentlig dækker det hele, så er man godt på vej til at leve et sundt liv.

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv.

Jeg vil dog stadig drikke ingefærshot om morgenen, fordi jeg er sikker på at jeg får energi af det og tilberede min egen müsli fordi jeg synes det smager godt. Det samme gælder chokolade. Det spiser jeg, fordi jwg kan lide det.

Gem eller udskriv denne artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: